Végveszélyben a Földrajz a (köz)oktatásban!

Megjelent: 2016. április 26. kedd Írta: Bense Zoltán

Megkérdőjelezhetetlen tény, hogy az általános műveltség fogalmába a földrajzi alapműveltség is beletartozik. Napjainkban a földrajz már nem pusztán a földrajzi névanyag és a legalapvetőbb természeti, gazdasági és társadalmi ok-okozati összefüggések közvetítője, hanem a globális és lokális környezeti problémák és azok lehetséges megoldásait bemutató közismereti tantárgy. Ahhoz, hogy a jövő nemzedéke megérthesse a körülötte zajló természeti, társadalmi folyamatokat, ismerje a környezeti problémák okait és következményeit, ahhoz hogy az utánunk jövő generációk számára ne csak üres frázis legyen a fenntartható fejlődés fogalma, földrajzi ismeretekre és gondolkodásra van szükség. Ezeket az ismereteket kizárólag a földrajz tantárgy képes komplex módon közvetíteni a középiskolás korosztály számára.

Az utóbbi évtizedekben drámaian romlott a földrajz tantárgy helyzete a közoktatásban. Ma már földrajzból nem lehet előre hozott érettségi vizsgát tenni. Komoly presztízsveszteség a tantárgy számára az is hogy a földrajz érettségi eredménye nem számítható be a gazdaságtudományi karok felvételijénél, holott alapvető társadalmi, gazdasági, és pénzügyi ismereteket tanulnak a középiskolások a 10. osztályban!

A legutóbbi tervek szerint a földrajzot gyakorlatilag megszüntetnék a szakgimnáziumokká váló szakközépiskolákban. A Közoktatási Kerekasztal 2016. március 22-i ülésén elhangzottak szerint (az 51/2012. (XII. 21.) EMMI rendelet módosítása során) a földrajz tantárgy szinte teljesen eltűnne a szakközépiskolai (szakgimnáziumi) kerettantervből, a földrajz (más természettudományos tárgyakkal együtt) kikerül a szakközépiskolákban (szakgimnáziumokban) kötelezően oktatott tantárgyak köréből! Az összes természettudományos tantárgyat hátrányosan érintő tervezet szerint csak bizonyos szakgimnáziumokban kell majd földrajzot, kémiát, fizikát, biológiát tanulniuk a középiskolásoknak. A természettudományok közül azonban a földrajz veszíti a legtöbbet, hiszen a tervek szerint csupán a turisztikai, földmérési, és bányászati orientációjú szakközépiskolákban csengetnek be majd földrajz órára ez év szeptember 1-jén.

Ha ez a terv megvalósul, akkor szó szerint eltűnik a földrajz a mintegy 900 szakközépiskola kb. 95%-ából. Ez beláthatatlan következményekkel jár a középiskolás tanulóifjúság számára. A Földünk és Környezetünk műveltségi területhez tartozó természeti, társadalmi és gazdasági ismeretek hiányában a jövő generációit megfosztjuk a szakmai alapokon nyugvó környezettudatos gondolkodás képességétől, a legalapvetőbb társadalmi, gazdasági folyamatok ismeretétől, a minket körülvevő világ értő és kritikus szemlélésének lehetőségétől.

A tervezett változások a természettudományos, azon belül földrajzi, földtudományi felsőoktatást is érzékenyen érintik. Ezáltal szinte teljesen megszűnne az esélye annak, hogy a szakközépiskolás tanulók földrajzi, földtudományi alapszakokon tanulhassanak tovább, vagy környezetvédelmi, terület és településfejlesztési, természetvédelmi pályákon (geográfus, geológus, környezetmérnök, tájépítészmérnök, területfejlesztő szakember, természetvédelmi mérnök, földrajztanár stb.) képzelhessék el a jövőjüket.

E terv megvalósulása tragikus, akár sorsukat, életpályájukat derékba törő következményekkel járna a jelenlegi szakközépiskolákban földrajztanár kollégák számára is. Az eddig valamennyi szakközépiskolában kötelező földrajz óraszámok (heti 2 földrajz óra 9. osztályban, illetve heti 1 földrajz óra 10. osztályban) híján földrajz szakos tanárok százai kerülhetnek az utcára.

Ahhoz, hogy mindez ne történhessen meg, ahhoz, hogy a földrajz tantárgyat továbbra is lehessen tanítani az összes szakközépiskolákban, a földrajzos társadalom, és az ügyünkkel szimpatizáló közvélemény összefogására van szükség.

Amennyiben egyetért kezdeményezésünkkel, kérjük, írja alá a lap alján található petíciónkat és terjessze felhívásunkat tagságunk körein kívül is!

Ha lehetősége van a földrajz iránt elkötelezett érdeklődők körében is támogatókat találni ügyünkhöz, de nem bízik az online megoldásokban, kérjük, töltse le a lap alján található aláírási íveket, nyomtassa ki, írja/írattassa alá és az aláírt íveket a Magyar Földrajzi Társaság postázási címére küldje el: 1142 Budapest, Erzsébet királyné útja 125.

Köszönjük támogatását!

Gábris Gyula, elnök
Mari László, főtitkár

 

http://foldrajzitarsasag.hu

 

Több száz gimnáziumban szűnhet meg a földrajz, kétségbeesetten lázadnak a tanárok

 

Újabb fronton harcolhat a kormány az oktatásügyben: most a földrajztanárokat, földrajztudósokat tömörítő szakmai szervezet, a Magyar Földrajzi Társaság fogalmazott kétségbeesett kiáltványt, s kezd aláírásgyűjtésbe azért, hogy ne szűnjön meg a földrajzoktatás a szakgimná­ziumokban. A tervezett intézkedés miatt tanárok százai kerülhetnek utcára.

 

Szűk látókörű szakbarbárokká nevelik a jövő nemzedékét, ha megfosztják őket az általános műveltséghez tartozó alapvető földrajzi ismeretektől. Lesújtó képet festett a kormány által kitalált különös képződményekről, a szakgimnáziumokról Szilassi Péter, a Szegedi Tudományegyetem természeti földrajzi és geoinformatikai tanszékének docense, a Magyar Földrajzi Társaság választmányi tagja.

 

– Nagyon durva támadás ez a tudományunk ellen, hiszen gyakorlatilag kizárják a földrajzot az ország kilencszáz középiskolájának zöméből – mondta. Szavai szerint Sipos Imre köznevelésért felelős helyettes államtitkár a márciusi köznevelési kerekasztal ülésén a földrajzos szakmával való bárminemű egyeztetés nélkül vázolta fel azt a tervezetet, amely szerint az ilyen intézménybe járó diá­kok csak a leendő szakmájukhoz szükséges természettudományi tárgyat tanulnák.

 

Vagyis a fodrászok és a vegyészek például csak kémiát, az egészségügyisek, környezetvédelmisek, erdészek csak biológiát, a gépészek, technikusok csak fizikát. A földrajz került a legsanyarúbb helyzetbe, hisz ezt a tárgyat mindössze három iskolatípusban oktatnák:

a tervek szerint csupán a turisztikai, földmérési és bányászati orientációjú szakközépiskolákban csengetnek be majd földrajzórára ez év szeptember 1-jén.

 

– Hány bányászati szakközépiskola is van jelenleg az országban? Talán kettő? A szakközép-iskolai kollégáink zöme így utcára kerülhet, velük szolidaritást kell vállalnunk – mondta Szilassi Péter.

Szilassi szerint ma a földrajz nem csak arról szól, hogy mi hol van, és Németországnak mi a fővárosa. – Megkérdőjelezhetetlen tény, hogy az általános műveltség fogalmába a földrajzi alapműveltség is beletartozik. Napjainkban a földrajz nemcsak a legalapvetőbb természeti, gazdasági és társadalmi ok-okozati összefüggések közvetítője, hanem a globális és lokális környezeti problémák, valamint azok lehetséges megoldásait bemutató közismereti tantárgy. Ahhoz, hogy a jövő nemzedéke megérthesse a körülötte zajló természeti, társadalmi folyamatokat, földrajzi ismeretekre és gondolkodásra van szükség. Ezeket az ismereteket kizárólag a földrajz tantárgy képes komplex módon közvetíteni a középiskolás korosztálynak – idézte a kiáltványukat.

A tervezett változások a természettudományos, azon belül a földrajzi, földtudományi felsőoktatást is érzékenyen érintik, hiszen

szinte teljesen megszűnne az esélye annak, hogy a szakközépiskolás tanulók földrajzi, földtudományi alapszakokon tanulhassanak tovább, vagy környezetvédelmi, terület- és településfejlesztési, természetvédelmi pályákon képzelhessék el a jövőjüket.

 

Szilassi konkrét számokat is említett: a Szegedi Tudományegyetem geográfushallgatóinak átlagosan a harmada szakközépiskolákból érkezett: ha ott nem tanulják ezt a tárgyat, ez a létszám az egyetemről is hiányozni fog.

 

– A terv megvalósulása tragikus, akár sorsukat, életpályájukat derékba törő következményekkel járna a jelenlegi szakközépiskolákban tanító földrajztanárok számára is. Az eddig valamennyi szakközépiskolában kötelező földrajzóraszámok híján pedagógusok százai kerülhetnek az utcára – fogalmazott az egyetemi docens, megemlítve, hogy eddig a 9. osztályban heti 2, a 10. osztályban pedig heti 1 földrajzóra volt kötelező.

 

Éppen ezért felhívással fordultak a közoktatásban tanuló diákokhoz, földrajz szakos kollégákhoz, szakmabeliekhez, hogy aláírásukkal fejezzék ki tiltakozásukat a középiskolai földrajzoktatás tervezett megcsonkítása ellen. Fontosnak tartják, hogy a szakközépiskolákban – szep­tember 1-jétől szakgimnáziumokban – továbbra is maradjanak kötelező tantárgyak a természettudományos tárgyak, köztük a földrajz, és ne csökkenjen a heti kötelező óraszámuk a közoktatásban.

Azt is szeretnék elérni, hogy földrajzból is lehessen előre hozott érettségi vizsgát tenni, s a gazdaságtudományi felsőoktatásban ennek eredménye is beszámítható legyen a felvételi pontszámba.

Az aláírásgyűjtő íveket hamarosan eljuttatják az érintettekhez, s azt remélik, a kormányt is jobb belátásra téríti majd a földrajz „bedarálása” ellen tiltakozó felzúdulás.

 

Forrás: http://nol.hu,

Share
comments
Találatok: 2831

Kiskunfélegyháza 2. számú választókerület