Bense Zoltán javaslatainak utóélete

Megjelent: 2011. október 17. hétfő
























2011. október 15. 00:24

Tóth Tímea

Október 5-én, az önkormányzati választások évfordulóján tettük közzé a Kis-kunság oldalon Bense Zoltán takarékossági javaslatait. A képviselő Kiskunfélegyháza város kiadásainak enyhítésére dolgozott ki tervet, ami – elsősorban a képviselő-testület tagjainak különböző jogcímen járó juttatásainak nyesegetésével – 40-50 millió forint megtakarítását jelenthetne.

A javaslatnak a Kis-kunság olvasói körében komoly visszhangja volt, a fórumozók a mai napig folyamatosan érdeklődnek a fejlemények iránt. Ezért kértük meg Bense Zoltánt, tájékoztassa az olvasókat kezdeményezései sorsáról.

- A bizottságok számára vonatkozó javaslata beépült a testület által elfogadott takarékossági intézkedések közé. Kérem, vegyük sorra tételesen, hogy mi lett a sorsa a többi javaslatnak! A Vagyonkezelő Zrt-t érintően kezdeményezte:

„A képviselő-testület tagjai ne részesülhessenek önkormányzat által alapított gazdasági társaság felügyelőbizottsági tagjaiként tiszteletdíjban. Kérem, hogy az ebben érintett három képviselő mondjon le a juttatásairól, illetve a törvények szerint mondjanak le felügyelőbizottsági tagságukról is! A Vagyonkezelő Zrt. igazgatósági tagjai és vezérigazgatója mindaddig ne részesüljenek juttatásokban, amíg a zrt. tevékenységet nem végez.”

– Ezzel a kezdeményezéssel kapcsolatosan az alábbi választ kaptam – még a testületi ülés előtt – Dr. Fehérváriné Dr. Csölle Yvette jegyzőasszonytól, aki egyébként mindig készségesen és segítő szándékkal állt rendelkezésemre:

 „A Zrt. igazgatója és igazgatósági tagjaira vonatkozó javaslatával kapcsolatban a Képviselőtestület döntött, amikor megválasztotta ezen személyeket az igazgatósági tisztségekbe. Ezen tisztségekkel kapcsolatos bármilyen módosító döntést nyilvánvalóan az ezen tisztségekbe megválasztott személyeknek kell meghoznia. Azonban erre Őket kötelezni nem lehet.”

Azaz: a képviselő-testület megszavazza a FEB tagjait, de utólag azon nem változtathat. Tehát én nem szólíthatom fel őket, hogy mondjanak le. Illetve megtehetem – ahogy fel is kértem őket a testületi ülésen ennek megfontolására – szavazást viszont nem rendelhetek el. Legalábbis a jegyzői állásfoglalás szerint.

Javaslatainak másik jelentős „csomagja” a polgármester javadalmazását érintették, az alábbiak szerint: „Polgármester úr mondjon le a neki megszavazott orosz nyelvvizsga pótlékról, amely tudomásom szerint nem jár kötelezően. Mivel Polgármester úrnak a törvény által adható legmagasabb illetményt szavazta meg a képviselőtestület, javaslom, hogy a város gazdasági helyzete miatt az önkormányzat többi intézményében is bevezetett elvonások jegyében polgármester úr is mutasson példát, és javasolja illetményének megállapítását a törvény általi legkisebb összegben, amely 483.125 forint.”

 – A polgármester fizetésével és nyelvpótlékával kapcsolatban is írásbeli tájékoztatást kaptam a jegyzőtől. Idézem:

„A Közszolgálati Szabályzat alapján az orosz nyelvvizsga nyelvvizsgapótlékra jogosító munkakörként szerepel. Ez alapján a pótlék megítélése jogszerű volt a Képviselőtestület részéről.”

„A polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről és az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló 1994. évi LXIV. törvény alapján került megállapításra a polgármester illetménye. Ebben a pontban foglalt felvetésére összességében ennyiben reagálnék.”

Azzal már a javaslat benyújtásakor tisztában voltam, hogy a nyelvvizsgapótlékról csak maga a polgármester mondhat le, illetve kizárólag ő kérheti fizetése csökkentését is. Kérésem a polgármester személyes példamutatására irányult. 

– Több kérdésben kért hivatalos kimutatást. Így a jelenlegi intézményvezetők béréről és a számítást megalapozó jogszabályokról, az önkormányzat tulajdonában álló gépjárművek magáncélú használatáról, a használaton kívül álló kórházi gépekről és műszerekről. Megszülettek-e ezek a dokumentumok?

– Az első témakörben az alábbi választ kaptam:

„Az önkormányzati fenntartású intézmények vezetőinek illetményét minden esetben a Képviselőtestület szavazta meg. Ezen döntések törvényességével kapcsolatban semmilyen észrevétel nem érkezett. Az intézményvezetői illetmények megállapítása pedig minden esetben az intézményvezető megválasztására vonatkozó előterjesztés részeként szerepelt.”

A további, írásban kért kimutatásokat még nem kaptam meg, ezekre a jegyző az alábbi ígéretet tette:

„A további, Képviselő Úr által megfogalmazott pontokra vonatkozóan kimutatásokat kell készíteni. Amennyiben ezek a kimutatások elkészülnek, úgy azokat Képviselő Úr rendelkezésére bocsátom.”

– Milyen visszajelzéseket kapott az érintettektől – például az intézményvezetőktől, megszólított képviselőktől – a javaslatokkal kapcsolatban?

– Azt kell mondanom, hogy semmilyen visszajelzést sem kaptam.

 – Milyen eredményre számít?

– Az idevonatkozó törvény után egyetlen törvényes megoldás lehetséges (idézem: „2000. évi XCVI. törvény a helyi önkormányzati képviselők jogállásának egyes kérdéseiről: 

6. § Az önkormányzati képviselő tiszteletdíjat, más járandóságot - a költségtérítés kivételével - nem vehet fel az önkormányzat által létrehozott közalapítványban, közhasznú társaságban végzett tevékenységéért.”)

Vagyis: a képviselő urak a jelenlegi „felállás” szerint nem lehetnek FEB tagok, mert a törvény kizárja őket. Pontosabban: ezért a megbízásért tiszteletdíjat nem vehetnek fel. Úgy ítélem meg, hogy sokkal elegánsabb megoldás, ha lemondanak a törvény ismeretében, vagy – bár nem szeretnék tanácsokat osztogatni – végezhetik feladataikat társadalmi munkában. Itt jegyzem meg: én őszintén hiszem, hogy képviselőnek lenni nem hatalom és befolyás, hanem szolgálat a város és annak polgárai felé. Erre tettünk képviselői esküt.

Nagyon fontos eredménynek tekintem, hogy sikerült elérni a bizottságok számának kettőre csökkentését. Ahhoz képest, hogy kedden még sem a jogi-ügyrendi, sem a pénzügyi-gazdasági bizottság nem támogatta a módosító indítványomat, nagy sikernek mondható, hogy másfél nappal később egyhangúan elfogadta a képviselő-testület, mert nyilvánvalóvá vált, hogy amit kértem, az teljesen törvényes. Talán egy kicsit azt sajnálom, hogy nem kértem még a testületi ülés előtt, hogy összesen a törvényileg kötelező, egyetlen bizottság legyen: azaz a pénzügyi. Ehhez lehetett volna integrálni a többit, és kialakulhatott volna egy olyan bizottság, amelynek automatikusan minden képviselő tagja. Ebben az esetben minden előterjesztést együtt vitathattunk volna meg, nem lett volna szükség pártok egyeztetésére sem. De ez a lehetőség továbbra is nyitott, ezt bármikor, bármelyik képviselő kérheti.

– Ön hozott-e, hozna-e személyes áldozatokat a város gazdálkodásának javításáért?

– Ezen voltam eddig, és vagyok jelenleg is. Tettem ezt eddigi javaslataimmal és bizottsági tagtársaimmal a volt Lakás, majd később a Városüzemeltetési- és Lakásgazdálkodási Bizottságban, és ezért születtek a mostani javaslataim is. Ezek a változtatások engem is érintettek, hiszen október 15-étől már nem vagyok bizottsági elnök. Ezzel kapcsolatban megjegyezném – elsősorban azok tájékoztatására, akik a bizottsági alelnöki megbízatásomat úgy értékelték, hogy vizet prédikálok és bort iszom – csak a bizottsági elnöki posztért jár többletjuttatás, az alelnöki tisztségért nem. Ugyanannyi tehát a tiszteletdíjam, mint a tagoknak, azaz: a képviselői tiszteletdíj. De ha valakit még ez sem nyugtat meg, készséggel lemondok erről a névleges címről. 

Személyes áldozatot sokan hoztak már eddig is ebben a városban. Példaként említhetném a közalkalmazottakat, iskolai és kórházi dolgozókat… Jómagam is tanár vagyok, így ebben a minőségemben is érintettek az elvonások.

Amennyiben a kérdés arra vonatkozik, hogy vállalnám-e képviselői tiszteletdíjam további csökkentését, esetlegesen lemondanék-e róla, a válaszom igen! Abban az esetben, ha ez konszenzusra épülne, vagyis a polgármester, alpolgármester és az összes képviselő is velem együtt megtenné.

Nehéz időkben különösen fontos az összefogás, a pártokon túlmutató, városért való közös gondolkodás és cselekvés. Úgy gondolom, hogy – a nézetkülönbségek ellenére – képviselőtársaimmal sok mindent hasonlóan látunk, és közösen, a problémák megvitatásával még e sok sebből vérző városért is sokat tehetünk. Elvégre erre kaptunk felhatalmazást a választópolgároktól.

 

 

Share
comments
Találatok: 2215

Kiskunfélegyháza 2. számú választókerület