„A madarak lassan mind elrepülnek,
s az égre nagy, komor fellegek gyűlnek,
én itt vagyok még, de álmaim már tűnnek…
csak a Hegy örök… s ez újra álmokat szülhet…”
Gyarmati Menyhért válaszolt Kollár László kérdéseire
2011. október 26. 12:52
Kollár László képviselő juttatta el szerkesztőségünkhöz azt a levelet, amely az ő kérdéseit, és a Kiskunfélegyházi Vagyonkezelő Közhasznú Nonprofit Zrt. elnök-vezérigazgatójának, Gyarmati Menyhértnek a válaszait tartalmazza. A dokumentumot változtatás nélkül tesszük közzé.
Tárgy: Képviselői kérdésekre nyújtott válasz
Kollár László képviselő úr részére
Tisztelt Kollár László képviselő úr!
Köszönöm megtisztelő érdeklődését. Őszintén remélem, hogy kérdéseire adott válaszaim kielégítik a Vagyonkezelő ZRt. munkájával kapcsolatos érdeklődését.
1.) Hol tart az igazgatótanács és a felügyelőbizottság SZMSZ-nek kidolgozása, mikor lesz nyilvános ez a szabályozás? Véleményem szerint e nélkül érdemi munkát nem végezhetnek, mivel ez a szabályzat adja meg a működés kereteit, hatásköröket, feladatokat, kötelességeket.
Valóban a Szervezeti Működési Szabályzat határozza meg bármely gazdasági szervezet tevékenységi, működési kereteit nevéhez illően.
A Vagyonkezelő és a Felügyelő Bizottság Szervezeti Működési Szabályzatán az utolsó pontosításokat végezzük. A Vagyonkezelő Szervezeti Működési Szabályzata a Polgármester Úr elfogadó jóváhagyását követően kerül nyilvánosságra. Ez valószínűleg két héten belül megtörténik.
2.) Hol tart a város ingatlan portfoliójának felmérése, elkészítése? Ez a dokumentum szintén alapvető a további érdemleges munkavégzéshez.
3.) Az Önkormányzat Képviselő-testülete 2011. szeptember 15-én vagyonkezelői jogot létesített, és azt egy Megállapodás keretén belül átruházta a Vagyonkezelőre. A vagyonkezelői jog létesítésével a Tulajdonos nemcsak bővíteni és erősíteni kívánta a közszolgálati feladatellátás feltételeit, hanem fel kívánta gyorsítani a Vagyonkezelőre épülő strukturált vagyongazdálkodás kialakítását, egyben az üzemgazdasági elvekre épülő önkormányzati gazdálkodás eszköz- és feltételrendszerének bevezetését.
A vagyonkezelői Megállapodás aláírását követően, amelyre a ZRt. készen áll, a Vagyonkezelő haladéktalanul hozzálát a város ingatlan-portfoliójának felméréséhez, különös tekintettel az ingatlanállományt érintő fenntartási, állagmegóvási és korszerűsítési gyakorlatra.
4.) Mivel a város anyagi helyzete Ön számára is ismert, legfontosabb számunkra a bevétel növelő illetve kiadáscsökkentő lehetőségek felkutatása, kiaknázása, ebben úgy gondolom egyetértünk. Ezen a téren milyen erőfeszítéseket tettek, például a zöldvagyon hasznosítással remélt milliárdokból mennyit tudunk a közeljövőben realizálni?
Igen, számomra is ismert a város anyagi helyzete. A ZRt. tevékenységeinek prioritását éppen ezért ez határozza meg. Valószínűleg tudomására jutott, hogy a ZRt. és a vele együttdolgozó szakértők munkája nyomán az Önkormányzat közel 700 millió Ft-os takarékossági csomagot dolgozott ki, egyben eleget téve a város szerződéses kötelezettségeinek.
Természetesen a zöldvagyon gazdálkodással is foglalkozunk, mégpedig attól kezdve, hogy felállításra kerül a strukturált vagyongazdálkodási rendszer (Vagyonkezelő és az irányítása alá tartozó nem költségvetési rendben működő gazdasági szervezetek). Ehhez természetesen kérem a képviselő urak - köztük az Ön - támogatását is.
A zöldvagyon hasznosításból származó „milliárdok" kapcsán konkrétan a következőket tudom mondani:
a) az úgynevezett „kvótakereskedelemben" való részvétel számos jogszabályi feltételhez kötött
• erre csak gazdasági társaság jogosult (pl. a Vagyonkezelő) önkormányzat nem;
• a jogosult szervezetnek regisztráltatni kell magát az erre előírt nemzetközi ügynökségnél;
• a hasznosítandó zöld vagyont (többnyire C02 kibocsátás megakadályozására szolgáló egységnyi terméket) minősíteni kell ugyancsak az erre hivatott nemzetközi szervezetnél;
• a regisztrált szervezet a minősített kvótával korlátozások nélkül kereskedhet az erre kijelölt nemzetközi tőzsdéken.
b) a nyilvános kvótaárfolyamokat figyelembe véve (ez jelenleg az ETS rendszerén belül az EUA spot 10,21 €) Kiskunfélegyháza városának megközelítőleg 330.000 tonna CO2 kibocsátásra feljogosító egységgel kell rendelkeznie ahhoz, hogy legalább 1 milliárd Ft bevételre szert tegyen (csupán összehasonlításképpen: 6 MW elektromos áram geotermikus erőművel történő előállításával maximum évi 16.000 tonna CO2 kibocsátáscsökkentés érhető el) - erre még valószínűleg várni kell egy keveset;
c) a kvótakereskedelemmel szerzett „milliárdokat" jogszabályi feltételek alapján csak zöldberuházásokra lehet visszaforgatni.
5.) Pletykaszinten felröppent, hogy az amúgy nyereséggel üzemelő, közfeladatot ellátó egységek privatizációra, kiszervezésre kerülnek, gondolok a temetkezésre. Mi igaz ezekből a hírekből?
Gondolom nem ez az első pletyka, amivel Ön is találkozott és még feltehetően találkozni fog. Pletykákkal nem tisztem foglalkozni, mert ennek soha nem érnék a végére.
Kérdésére válaszolva, a ZRt. a tulajdonosi (Képviselő-testület) döntésnek megfelelően nem foglalkozik privatizációs tevékenységgel, nyereséggel üzemelő közfeladatot ellátó egységek privatizációjával pedig semmiképpen sem.
A Vagyonkezelő az önkormányzati tulajdonú, nem költségvetési rendben működő gazdasági szervezetek tőkevonzó képességének növelésével, továbbá új és többletbevételi források kialakítására is alkalmas gazdasági tevékenységek kialakításával foglalkozik, ezzel is bővítve az Önkormányzat stratégiai- és pénzügyi mozgásterét.
Kifejezetten a temetkezés kapcsán meg kell jegyeznem, hogy az nem tartozik a közszolgálati feladatellátás körébe. Közszolgálati feladatként az Ötv. csupán a temető - ezen belül a ravatalozó - fenntartását határozza meg, ez pedig sajnálatos módon még sohasem volt nyereséggel üzemelő közfeladatot ellátó egység. (A temetési szolgáltatás már talán igen, ám az viszont nem közfeladat.)
6.) Legutóbbi találkozásunkkor Friedmann úrhoz intézett kérdéseim között szerepelt a Vagyonkezelő üzemelési székhelyeként kiválasztott Innovációs Központi helyszín. Tapasztalatom szerint azóta beköltöztek az intézménybe, melynek költsége szintén az Önkormányzatot fogja terhelni. Miért nem választottak olyan másik ingatlant, melyet a városnak muszáj fűteni és bőven van üres helyiség? Gondolok a volt zeneiskola épületére például.
Igen, megkezdtük az Innovációs Központba a beköltözést. Úgy vélem, az Innovációs Központ megfelelő működési környezet egy felelősen gazdálkodó szervezet számára, amely kiemelt helyen kezeli az innovációs kezdeményezéseket.
7.) Első megbeszéléseinken nagy hangsúlyt fektetett az innovációk helyi megvalósítására szervezett projektekre. Ez a szegmens mennyire haladt előre, van-e már konkrét egyeztetés valamely befektetőkkel, szabadalom tulajdonossal.
Az innovációk kezelése, gazdasági hasznosítása kiemelt feladat a Vagyonkezelő számára. Bizonyára értesült róla,- hogy csak egy projektet említsek - kialakításra került „saját" innovációként a „MobilMed", mobil egészségügyi ellátórendszer. A modellt kedvezően fogadta az MFB Invest Befektetési és Vagyonkezelő ZRt., és ezt szeptember 26-án keltezett levelében meg is erősítette. A projekt megvalósítását előkészítő, egyeztető tárgyalások folyamatban vannak.
Az eredményről természetesen Önt, a Képviselő-testületet, valamint az Önkormányzat érdekelt feleit tájékoztatni fogom.
Munkámhoz a siker és egészség kívánságait tisztelettel köszönöm, és viszont kívánom. Kiskunfélegyháza, 2011. október 17.
Üdvözlettel
Gyarmati Menyhért elnök-vezérigazgató
Bense Zoltán javaslatainak utóélete
2011. október 15. 00:24
Október 5-én, az önkormányzati választások évfordulóján tettük közzé a Kis-kunság oldalon Bense Zoltán takarékossági javaslatait. A képviselő Kiskunfélegyháza város kiadásainak enyhítésére dolgozott ki tervet, ami – elsősorban a képviselő-testület tagjainak különböző jogcímen járó juttatásainak nyesegetésével – 40-50 millió forint megtakarítását jelenthetne.
A javaslatnak a Kis-kunság olvasói körében komoly visszhangja volt, a fórumozók a mai napig folyamatosan érdeklődnek a fejlemények iránt. Ezért kértük meg Bense Zoltánt, tájékoztassa az olvasókat kezdeményezései sorsáról.
- A bizottságok számára vonatkozó javaslata beépült a testület által elfogadott takarékossági intézkedések közé. Kérem, vegyük sorra tételesen, hogy mi lett a sorsa a többi javaslatnak! A Vagyonkezelő Zrt-t érintően kezdeményezte:
„A képviselő-testület tagjai ne részesülhessenek önkormányzat által alapított gazdasági társaság felügyelőbizottsági tagjaiként tiszteletdíjban. Kérem, hogy az ebben érintett három képviselő mondjon le a juttatásairól, illetve a törvények szerint mondjanak le felügyelőbizottsági tagságukról is! A Vagyonkezelő Zrt. igazgatósági tagjai és vezérigazgatója mindaddig ne részesüljenek juttatásokban, amíg a zrt. tevékenységet nem végez.”
– Ezzel a kezdeményezéssel kapcsolatosan az alábbi választ kaptam – még a testületi ülés előtt – Dr. Fehérváriné Dr. Csölle Yvette jegyzőasszonytól, aki egyébként mindig készségesen és segítő szándékkal állt rendelkezésemre:
„A Zrt. igazgatója és igazgatósági tagjaira vonatkozó javaslatával kapcsolatban a Képviselőtestület döntött, amikor megválasztotta ezen személyeket az igazgatósági tisztségekbe. Ezen tisztségekkel kapcsolatos bármilyen módosító döntést nyilvánvalóan az ezen tisztségekbe megválasztott személyeknek kell meghoznia. Azonban erre Őket kötelezni nem lehet.”
Azaz: a képviselő-testület megszavazza a FEB tagjait, de utólag azon nem változtathat. Tehát én nem szólíthatom fel őket, hogy mondjanak le. Illetve megtehetem – ahogy fel is kértem őket a testületi ülésen ennek megfontolására – szavazást viszont nem rendelhetek el. Legalábbis a jegyzői állásfoglalás szerint.
– Javaslatainak másik jelentős „csomagja” a polgármester javadalmazását érintették, az alábbiak szerint: „Polgármester úr mondjon le a neki megszavazott orosz nyelvvizsga pótlékról, amely tudomásom szerint nem jár kötelezően. Mivel Polgármester úrnak a törvény által adható legmagasabb illetményt szavazta meg a képviselőtestület, javaslom, hogy a város gazdasági helyzete miatt az önkormányzat többi intézményében is bevezetett elvonások jegyében polgármester úr is mutasson példát, és javasolja illetményének megállapítását a törvény általi legkisebb összegben, amely 483.125 forint.”
– A polgármester fizetésével és nyelvpótlékával kapcsolatban is írásbeli tájékoztatást kaptam a jegyzőtől. Idézem:
„A Közszolgálati Szabályzat alapján az orosz nyelvvizsga nyelvvizsgapótlékra jogosító munkakörként szerepel. Ez alapján a pótlék megítélése jogszerű volt a Képviselőtestület részéről.”
„A polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről és az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló 1994. évi LXIV. törvény alapján került megállapításra a polgármester illetménye. Ebben a pontban foglalt felvetésére összességében ennyiben reagálnék.”
Azzal már a javaslat benyújtásakor tisztában voltam, hogy a nyelvvizsgapótlékról csak maga a polgármester mondhat le, illetve kizárólag ő kérheti fizetése csökkentését is. Kérésem a polgármester személyes példamutatására irányult.
– Több kérdésben kért hivatalos kimutatást. Így a jelenlegi intézményvezetők béréről és a számítást megalapozó jogszabályokról, az önkormányzat tulajdonában álló gépjárművek magáncélú használatáról, a használaton kívül álló kórházi gépekről és műszerekről. Megszülettek-e ezek a dokumentumok?
– Az első témakörben az alábbi választ kaptam:
„Az önkormányzati fenntartású intézmények vezetőinek illetményét minden esetben a Képviselőtestület szavazta meg. Ezen döntések törvényességével kapcsolatban semmilyen észrevétel nem érkezett. Az intézményvezetői illetmények megállapítása pedig minden esetben az intézményvezető megválasztására vonatkozó előterjesztés részeként szerepelt.”
A további, írásban kért kimutatásokat még nem kaptam meg, ezekre a jegyző az alábbi ígéretet tette:
„A további, Képviselő Úr által megfogalmazott pontokra vonatkozóan kimutatásokat kell készíteni. Amennyiben ezek a kimutatások elkészülnek, úgy azokat Képviselő Úr rendelkezésére bocsátom.”
– Milyen visszajelzéseket kapott az érintettektől – például az intézményvezetőktől, megszólított képviselőktől – a javaslatokkal kapcsolatban?
– Azt kell mondanom, hogy semmilyen visszajelzést sem kaptam.
– Milyen eredményre számít?
– Az idevonatkozó törvény után egyetlen törvényes megoldás lehetséges (idézem: „2000. évi XCVI. törvény a helyi önkormányzati képviselők jogállásának egyes kérdéseiről:
6. § Az önkormányzati képviselő tiszteletdíjat, más járandóságot - a költségtérítés kivételével - nem vehet fel az önkormányzat által létrehozott közalapítványban, közhasznú társaságban végzett tevékenységéért.”)
Vagyis: a képviselő urak a jelenlegi „felállás” szerint nem lehetnek FEB tagok, mert a törvény kizárja őket. Pontosabban: ezért a megbízásért tiszteletdíjat nem vehetnek fel. Úgy ítélem meg, hogy sokkal elegánsabb megoldás, ha lemondanak a törvény ismeretében, vagy – bár nem szeretnék tanácsokat osztogatni – végezhetik feladataikat társadalmi munkában. Itt jegyzem meg: én őszintén hiszem, hogy képviselőnek lenni nem hatalom és befolyás, hanem szolgálat a város és annak polgárai felé. Erre tettünk képviselői esküt.
Nagyon fontos eredménynek tekintem, hogy sikerült elérni a bizottságok számának kettőre csökkentését. Ahhoz képest, hogy kedden még sem a jogi-ügyrendi, sem a pénzügyi-gazdasági bizottság nem támogatta a módosító indítványomat, nagy sikernek mondható, hogy másfél nappal később egyhangúan elfogadta a képviselő-testület, mert nyilvánvalóvá vált, hogy amit kértem, az teljesen törvényes. Talán egy kicsit azt sajnálom, hogy nem kértem még a testületi ülés előtt, hogy összesen a törvényileg kötelező, egyetlen bizottság legyen: azaz a pénzügyi. Ehhez lehetett volna integrálni a többit, és kialakulhatott volna egy olyan bizottság, amelynek automatikusan minden képviselő tagja. Ebben az esetben minden előterjesztést együtt vitathattunk volna meg, nem lett volna szükség pártok egyeztetésére sem. De ez a lehetőség továbbra is nyitott, ezt bármikor, bármelyik képviselő kérheti.
– Ön hozott-e, hozna-e személyes áldozatokat a város gazdálkodásának javításáért?
– Ezen voltam eddig, és vagyok jelenleg is. Tettem ezt eddigi javaslataimmal és bizottsági tagtársaimmal a volt Lakás, majd később a Városüzemeltetési- és Lakásgazdálkodási Bizottságban, és ezért születtek a mostani javaslataim is. Ezek a változtatások engem is érintettek, hiszen október 15-étől már nem vagyok bizottsági elnök. Ezzel kapcsolatban megjegyezném – elsősorban azok tájékoztatására, akik a bizottsági alelnöki megbízatásomat úgy értékelték, hogy vizet prédikálok és bort iszom – csak a bizottsági elnöki posztért jár többletjuttatás, az alelnöki tisztségért nem. Ugyanannyi tehát a tiszteletdíjam, mint a tagoknak, azaz: a képviselői tiszteletdíj. De ha valakit még ez sem nyugtat meg, készséggel lemondok erről a névleges címről.
Személyes áldozatot sokan hoztak már eddig is ebben a városban. Példaként említhetném a közalkalmazottakat, iskolai és kórházi dolgozókat… Jómagam is tanár vagyok, így ebben a minőségemben is érintettek az elvonások.
Amennyiben a kérdés arra vonatkozik, hogy vállalnám-e képviselői tiszteletdíjam további csökkentését, esetlegesen lemondanék-e róla, a válaszom igen! Abban az esetben, ha ez konszenzusra épülne, vagyis a polgármester, alpolgármester és az összes képviselő is velem együtt megtenné.
Nehéz időkben különösen fontos az összefogás, a pártokon túlmutató, városért való közös gondolkodás és cselekvés. Úgy gondolom, hogy – a nézetkülönbségek ellenére – képviselőtársaimmal sok mindent hasonlóan látunk, és közösen, a problémák megvitatásával még e sok sebből vérző városért is sokat tehetünk. Elvégre erre kaptunk felhatalmazást a választópolgároktól.
A bank zárolta a számlát
2011. október 10. 06:40 Vajda Piroska
| Kiadásainak további csökkentésére szólította fel Kiskunfélegyháza vezetőségét az önkormányzat számlavezető pénzintézete.
Az újabb stabilizációs program bevezetéséig a bank zárolta az önkormányzat számláját, a befolyt iparűzési adót sem kapta meg a város – mondta el lapunknak a polgármester. Kapus Krisztiántól megtudtuk, a hiány további csökkentése, illetve a pénzügyi egyensúly megteremtése érdekében olyan intézkedéseket kell bevezetniük, melyek garantálják a nullszaldós költségvetést, illetve, hogy nem keletkezik újabb hiány.
A polgármester hangsúlyozta, az októberben életbe lépő koncepciójukkal idén csaknem 420, jövőre pedig több mint 280 millió forinttal csökkentik Kiskunfélegyháza kiadásait. Az úgynevezett pénzügyi stabilizációs program közel 200 millió forinttal csökkenti a személyi és dologi jellegű kiadásokat, jelentős elvonásokat tartalmaz a város intézményeire vonatkozóan. Ugyanakkor felfüggesztették a verseny és tömegsportra szánt 8,77 millió forintos keret kifizetését. A megszavazott egymillió forintos támogatással szemben a mazsorett egyesület 500 ezer forintot, a fúvószenekar pedig 400 ezer forintot kap.
Az újabb stabilizációs program bevezetéséig a bank zárolta az önkormányzat számláját, a befolyt iparűzési adót sem kapta meg a város – mondta el lapunknak a polgármester. Kapus Krisztiántól megtudtuk, a hiány további csökkentése, illetve a pénzügyi egyensúly megteremtése érdekében olyan intézkedéseket kell bevezetniük, melyek garantálják a nullszaldós költségvetést, illetve, hogy nem keletkezik újabb hiány.
A polgármester hangsúlyozta, az októberben életbe lépő koncepciójukkal idén csaknem 420, jövőre pedig több mint 280 millió forinttal csökkentik Kiskunfélegyháza kiadásait. Az úgynevezett pénzügyi stabilizációs program közel 200 millió forinttal csökkenti a személyi és dologi jellegű kiadásokat, jelentős elvonásokat tartalmaz a város intézményeire vonatkozóan. Ugyanakkor felfüggesztették a verseny és tömegsportra szánt 8,77 millió forintos keret kifizetését. A megszavazott egymillió forintos támogatással szemben a mazsorett egyesület 500 ezer forintot, a fúvószenekar pedig 400 ezer forintot kap.
Felülvizsgálták a folyamatban lévő felújításokat és beruházásokat is. A főként pályázati önerőként elkülönített mintegy 17,4 millió forintot is az általános tartalékba helyezték. A takarékoskodás jegyében összevonták az önkormányzati szakbizottságokat is. Bense Zoltán javaslatára a meglévő öt helyett csupán kettő működik majd a jövőben. Ehhez hasonlóan a polgármesteri hivatal irodáit is átszervezik. Ezáltal éves szinten több mint 6 millió forintot spórol meg a város.
Bense: a vezetők példát mutatva csökkentség saját fizetésüket!
Nem szavazott ugyanakkor a képviselő-testület Bense Zoltán további kiadáscsökkentő javaslatairól. Elképzeléseivel újabb mintegy 50 millió forintot spórolhatott volna meg a város. A független városatya egyik javaslata volt például, hogy a képviselő-testület tagjai ne részesüljenek tiszteletdíjban az önkormányzat által alapított vagyonkezelő részvénytársaság felügyelő-bizottságának tagjaiként. Sőt szerinte, törvényellenes, hogy önkormányzati képviselőkből áll a zrt. felügyelő-bizottsága. Elnöke: Mester Ernő, aki havonta 312 ezer forintot kap. Tagjai: dr. Réczi László és Jankovszki Zoltán, akik 156 ezer forint juttatásban részesülnek. Ugyanakkor azt is felvetette, hogy a város vezetői példát mutatva csökkentsék saját fizetésüket. Javasolta még, hogy a kórház átszervezése óta használaton kívül álló gépműszereket értékesítse a város, és az így befolyt összeget fordítsák az intézmény fejlesztésére.
Javaslatok a város anyagi helyzetének javítása érdekében
Tisztelt Kiskunfélegyháza Város Polgárai!
A mai naptól számítva kereken 1 év telt el az önkormányzati választások óta. Mi képviselők és a lakosság is aggódva figyeljük a város gondját, baját.
Több takarékossági, sokszor egyáltalán nem népszerű intézkedést kellett az önkormányzatnak hoznia. Már a választások után is az volt a cél,hogy minél költségkímélőbb apparátus álljon fel. Ennek jegyében lett a Polgármester Úrnak egy helyettese, azaz a városnak egy alpolgármestere. A bizottságok számát is csökkentettük, pontosabban bizottságokat vontunk össze, azaz integráltuk azokat.
Az anyagi problémák miatt, nagyon helyesen további bizottságok összevonására tett javaslatot Polgármester Úr!
A csütörtöki képviselőtestületi ülésen Kapus Krisztián polgármester úr előterjesztésére költségtakarékossági szempontból a jelenlegi öt bizottság helyett három bizottságot tesz javaslatot.
Tájékoztatom a Tisztelt Szerkesztőséget és önökön keresztül a város lakosságát, hogy polgármester úr elképzeléseihez csatlakozva további olyan költségkímélő javaslatokat tettem, amelyek segítségével Kiskunfélegyháza Városa további 40-50 millió forintot spórolhat.
Mindezt tettem azzal a szándékkal, hogy próbáltam félretenni a politikát, és a politikai alkukat a város jövője érdekében. Úgy érzem, egyetértve az összevonással, el kell gondolkodni azon, hogy közvetlen házunk táján még milyen költségcsökkentést lehet végrehajtani.
A következők megvalósításában nagy szerepet játszanak az alábbiak:
Szolidaritás
Személyes példamutatás
Igazságosság elve
Következetesség
Városunk iránti szeretet és aggódás, a város lakosai felé a kötelező tájékoztatás
Javaslataim a következőek a Képviselőtestület, a Polgármester Úr és a Jegyző Asszony felé.
(A szerkesztőségnek szóló esetleges magyarázatot zárójelbe tettem.)
Tisztelt Polgármester úr! Tisztelt Képviselő-testület!
Polgármester úr 2011. október 6-i előterjesztése a Szervezeti és Működési Szabályzat módosításáról a kiküldött anyag szerint költségcsökkentést eredményez. Ez ma Kiskunfélegyházán, Városunk mindenki előtt ismert helyzetében egy rendkívül fontos kérdés, így polgármester úr elképzeléseivel egyetértve további mintegy 40-50 millió forint megspórolása érdekében a következő javaslatokat teszem.
Szeretném hangsúlyozni, hogy ezen javaslatok által a Képviselőtestület csak és kizárólag magán spórol, az egyszerű állampolgár legnagyobb megelégedésére.
- A Képviselő-testület ne 3, hanem 2 bizottságot hozzon létre oly módon, hogy az Önkormányzati Ügyrendi Bizottságba ne csak a Szociális, Családvédelmi és Egészségügyi Bizottság, hanem feladataival együtt a MOVIS bizottság is olvadjon bele. Ez éves szinten több millió forint megtakarítással jár. (A törvény szerint Kiskunfélegyházán Pénzügyi Bizottságot kötelező választani, valamint, kötelező létrehozni olyan bizottságot, amely oktatási ügyekkel foglalkozik. Javaslatom szerint ez lenne a Jogi-, Oktatási- és Szociális bizottság)
- A képviselő-testület tagjai ne részesülhessenek Önkormányzat által alapított gazdasági társaság felügyelőbizottsági tagjaiként tiszteletdíjban. (Ez egyébként is törvényellenes megítélésem szerint, mint ahogy azt a múlt héten jegyző asszonynak megküldött Legfelsőbb Bírósági határozatból kitűnik) (A Legfelsőbb Bíróság határozatát a Szerkesztőségnek is mellékelem). Kérem, hogy az ebben érintett három képviselők mondjanak le a következő juttatásaikról, illetve a törvények szerint mondjanak le felügyelőbizottsági tagságukról is!
Vagyonkezelő Zrt. felügyelőbizottság elnöke: 312.000 Ft/hó és járulékai
Vagyonkezelő Zrt. felügyelőbizottsági tag: 156.000 Ft/hó és járulékai
Vagyonkezelő Zrt. felügyelőbizottsági tag: 156.000 Ft/hó és járulékai
Ezzel az önkormányzat évente 7,5 millió forintot és járulékát, tehát összesen 9,5 millió forintot spórolna.
(A súlyosan eladósodott Kiskunfélegyházán a képviselőtestület létrehozott egy közhasznú Zártkörű Részvénytársaságot, amelybe a képviselők saját maguk közül a fenti díjazásért választottak felügyelőbizottsági tagokat. A társaság tevékenységet egyébként jelenleg nem végez.
Összehasonlításként: az önkormányzatok részesedésével működő, 2010-ben 533 millió forint adózás előtti eredményt elérő, többször az év munkahelyének választott BÁCSVÍZ Zrt-ben a felügyelőbizottság elnöke 119.000 forintot, míg a tagja 84.000 forintot kap. A súlyosan eladósodott Kiskunfélegyházán egy nem működő önkormányzati társaságban ennek többszörösét.)
Forrás:http://www.bacsviz.hu/index.php?id=32
- A Vagyonkezelő Zrt. igazgatósági tagjai és vezérigazgatója mindaddig ne részesüljenek juttatásokban, amíg a Zrt. tevékenységet nem végez. Tudomásom szerint a Zrt. jelenleg tevékenységet nem végez. Ezzel havonta körülbelül 1,1 millió forintot tud spórolni az önkormányzat, ami járulékokkal együtt éves szinten 17 millió forint megtakarítást jelent.
- Polgármester úr mondjon le a neki megszavazott orosz nyelvvizsga pótlékról, amely tudomásom szerint nem jár kötelezően. Véleményem szerint ebben a városban jelenleg már minden alkalmazott a törvény szerint járó minimumot kapja, a nem kötelezően adott pótlékokat minden intézményben elvonták. Polgármester úr nyelvvizsgapótléka nem kötelezően adandó juttatás, melynek összege 38.650 Ft/hó és járulékai, azaz évente 600.000 forint megtakarítást jelentene az arról való lemondás.
- Polgármester úrnak a törvény által adható legmagasabb illetményt szavazta meg a képviselőtestület. Javaslom, hogy a város gazdasági helyzete miatt az önkormányzat többi intézményében is bevezetett elvonások jegyében polgármester úr is mutasson példát, és javasolja illetményének megállapítását a törvény általi legkisebb összegben, amely 483.125 Ft. Ezzel havi 38.000 forintot és járulékait spórol Kiskunfélegyháza Városa, ami éves szinten körülbelül 580.000 forint megtakarítást jelent.
- Információim szerint van olyan intézményvezető, akinek a törvényesnél lényegesen magasabb díjazást szavazott meg a Képviselő-testület. Kérem Jegyző Asszonyt, hogy a következő ülésre a képviselők részére készítsen kimutatást a jelenlegi intézményvezetők béréről, és mutassa be, hogy kinél milyen jogszabályok alapján, hogyan számoltak és milyen döntést hozott a képviselő-testület. Javaslom, hogy amennyiben az információim helyesnek bizonyulnak, az érintett intézményvezető fizesse vissza a törvénytelenül felvett pénzt, amely jelenleg 3-4 millió forint körüli összeg.
- Javaslom továbbá, hogy azok a személyek, akik valamilyen jogcímen költségátalányt kapnak, ne használhassák az önkormányzat gépjárműveit! Kérnék továbbá egy kimutatást, hogy az önkormányzat tulajdonában álló gépjárműveket magáncélú használatra ki vette igénybe az elmúlt egy évben és abból mennyi bevétele keletkezett a városnak!
- Javaslom továbbá, hogy készüljön egy független értékbecslővel történő felmérés azokra a kórházi gépekre és műszerekre, amelyek a kórház átszervezése óta használaton kívül állnak (műtők, szülészeti kellékek, egyéb gépek stb.), hiszen ezek jelenleg porosodnak, korosodnak, értékük folyamatosan csökken. (Ezekről a gépekről a következő képviselőtestületi ülésre kérnék egy tételes kimutatást is.) Javaslom, hogy az értékbecslés ismeretében, a képviselőtestület a vagyonrendelet szerint döntsön az eszközök értékesítéséről. Javaslom továbbá, hogy az így befolyó, akár több tízmillió forintos bevételből, mint önerőből nyújtsunk be pályázatot a kórházi gép- műszerpark fejlesztésére.
Tisztelettel: Bense Zoltán önkormányzati képviselő
Kelt. Kiskunfélegyházán,2011.október 3-án.